Costa Concordia – ett onödigt fartygshaveri

Även den som inte är särskilt bevandrad inom sjöfartsområdet brukar känna till den hederskodex som gäller för en sjökapten. Vid ett fartygshaveri är det han eller hon som sist ska överge och lämna fartyget. Det finns befälhavare som inte följt denna regel, och detta gällde när lyxkryssaren Costa Concordia gick på grund.

Snabbfakta om Costa Concordia

Byggnadsår2005
VarvFincantieri, Sestri Ponente, Genua, Italien
FartygstypKryssningsfartyg
Antal fartygsdäck14
Besättning1 023
Passagerare3 700
FartygsödeGick på grund 2012-01-13, bärgad och upphuggen i Genua

Fartygshaverier och historia

Costa Concordia gick på grund till följd av ett pinsamt misstag av fartygets kapten. Han utförde en gir för att hälsa kollegor som fanns på ön Giglio. Hans manöver ledde till fartygshaveri och flera döda passagerare. Offer för haveriet blev inte bara ett antal dödade passagerare utan även fartygets kapten. Lyxkryssaren blev till ett italienskt fartygsvrak. Befälhavaren har dömts för att ha förorsakat olyckan och för att han övergett fartyget. 

I efterhand kan vi tycka att fartygets kapten, Francesco Schettino, borde ha lärt sig något av tidigare sjöfartshistoria. Det finns många exempel:

  • Odysseus mellan Skylla och Karybdis
  • Titanic med Edward Smith som befälhavare
  • Flying Enterprise och kapten Kurt Carlsen
  • Estonia och kapten Arvo Andresson

Offer i besättningen när Odysseus var kapten

Redan den grekiska mytologin vet berätta att dumdristig navigering kan vara förenat med livsfara. Efter många strider var Odysseus på väg hem till Ithaka, där hans trogna hustru Penelope väntat i tio år. Dumt nog försökte han ta sig igenom ett trångt sund mellan odjuret Skylla och malströmmen Karybdis. 

Nymfen Skylla hade av en svartsjuk häxa förvandlats och fått sex huvud. Om ett fartyg kom för nära den klippa där hon befann sig i åt hon upp sjömännen sex åt gången. Om fartyget kom för nära Karybdis drogs skeppen ner i havet. Odysseus lyckades själv komma igenom sundet men hela hans besättning åts upp eller drunknade. Folket på Ithaka anklagade honom för att ha lämnat besättningen åt sitt öde.

Stort antal döda när Titanic gick till botten

Fartyget Titanic som var på sin jungfruresa ansågs vara osänkbart. Men en kollision med ett isberg ledde till katastrof. Befälhavaren på Titanic, Edward Smith, hade fått uppdraget att ansvara för detta magnifika fartyg som belöning inför sin pensionering. Han omkom i olyckan. Titanic hade inte tillräckligt många livbåtar och ett oproportionerligt antal män miste livet vid haveriet. Vid räddningsarbetet fick nämligen kvinnor i första hand rätt till livbåtarna. 

Dansk kapten i sjödrama

I början av året 1952 kunde radiolyssnare trollbindas av ett drama på Atlanten. Ett fartyg, Flying Enterprise, hade kapsejsat och fartygets kapten vägrade att lämna skeppet. Han klamrade sig fast på skrovet under flera dagar. Om ett fartyg överges har vem som helst rätt att bärga fartyget och lasten. Befälhavaren av danskt ursprung, Kurt Carlsen, uppmanades av rederiet att låta sig bli räddad. Till slut fick han ge sig och blev vid hemkomsten mottagen som en stor hjälte. Erbjudande om att göra en dokumentär avböjde han och förklarade att han bara gjort sin plikt som sjöman. 

Haveri på närmare håll

Vi är många som minns olyckan på Östersjön med färjan Estonia. Vi har fått filmbilder, där passagerare firas upp till sjöräddningshelikopter. Men framförallt påminns vi om en förtvivlad röst som ropar ut sitt “Mayday Estonia”. Det första meddelandet kom från färjans andre styrman och han omkom tillsammans med fartygets kapten Arvo Andresson och många andra besättningsmän och passagerare. 

Hur kunde olyckan med Costa Concordia ske?

Hur ska vi ställa oss till kaptenens agerande? Han är naturligtvis skyldig till olyckan. Händelseförloppet är dokumenterat på youtube som virtual sailor costa concordia. En tysk fotograf lyckades ta sig in i vraket och filma fartygets innanmäte. På en karta, national geographic costa concordia documentary, kan vi följa kryssarens färd fram till dess grundstötning. Att gå på grund och för nära land för att ha hälsat på kollegor låter minst sagt befängt. Någon har ifrågasatt om kaptenen var i nyktert tillstånd vid olyckstillfället, men det har inte blivit klarlagt.

Vad ska vi tycka om det faktum att Francesco Schettino smet iväg från sitt fartyg? Sanningen är att vi aldrig kan förutsäga hur en person agerar i en stressituation. Den som varit med om en allvarlig trafikolycka vet att den normalt mest stabila människan kan bryta samman i ett chocktillstånd. Andra blir lugna som en filbunke och agerar ytterst rationellt i en sådan situation. Francesco Schettino har idag öknamnet “Kapten Ynkrygg”, men den som förorsakat 32 människors död helt i onödan har nog all anledning att handla panikartat.