Det svenska intresset för spelmarknaden har aldrig varit större än vad det är i dag. Förutom att hundratusentals spelare väljer att höja spänningen i vardagen med spel på nätet, ser vi hur allt fler sajter tillkommer. Men hur ser spelbeteendet ut på ett djupare plan?
Anledningarna till att marknaden för spel på casino växer sig större med dagen [ML1] är många. Inte minst rör det sig om det växande utbudet, men också faktorer som tillgänglighet och erbjudanden spelar in. Att man vid registrering hos ett spelbolag kan nyttja en casinobonus är något som har en stor inverkan på spelarnas fortsatta intresse.
Lotterier och nummerspel allra störst
Den som spelat på nätet känner till att det i dag finns ett outtömligt utbud med spel, från klassiska kortspel som poker och blackjack till de mer moderna formerna videoslots och livecasino. Vad gäller de mest populära alternativen så visar Spelinspektionens rapport över svenskarnas spelvanor 2023 att gammal är äldst.
Även om de flesta typerna av spel går hem i de svenska hushållen, så är det ett som står sig som segare. Det är nämligen spel på lotterier och nummerspel [ML2] visar sig vara mest populärt då hela 61% av svenskarna ägnar sig åt det. Därefter hittar vi spel på trav på andra plats med 38%.
Fortsättningsvis ser vi att betting på annan sport, såsom fotboll och ishockey, är fortsatt väldigt stort med 22% som viger sitt spelande åt det. Vi ser också att spel på casino likt föregående år går väldigt starkt. Där går klassiker som ovan nämnda kortspelen poker och blackjack, och olika typer av slots hem.
Målgrupperna som spelar mest
När vi tar en närmare titt på de nyckeltal som presenteras i Spelinspektionens rapport över svenskarnas spelvanor under årets första halva, finns det flera betydande insikter att ta del av. Den första att lyfta fram är att så mycket som 14% ägnar sig åt spelande minst en eller ett par gånger i veckan. När det kommer till antalet som spelar någon gång varje kvartal rör det sig om 31%.
Tittar vi på vilka åldersgrupper som ägnar sig mest åt spelande i Sverige, så ser vi att marknaden är som störst för folk mellan åldrarna 35-49. Denna åldersgrupp står för 33% av allt spelande. Det är dock ingen ledning med råge – åldersgruppen med män och kvinnor som är 65 år eller äldre utgör 32% av alla spelare.
Framöver vill spelutvecklare implementera nya spelupplevelser, däribland med hjälp av den verklighetssimulerande tekniken Virtual Reality (på svenska: virtuell verklighet), som ska bredda marknaden ytterligare. Det är ännu inte känt när spelare kommer att kunna ta del av dessa tekniska framsteg i casinovärlden, men oavsett blir det spännande att se hur dessa påverkar svenskarnas spelande på nätet i framtiden.