Sedan den första filmen spelades in i Sverige på Djurgården år 1986, har en hel del tekniska framsteg skett inom filmindustrin. En av de mest märkbara förändringarna är skiftet från de fysiska biograferna till de digitala streamingsplattformarna. På senare tid har även tekniker som Artificial intelligence och Virtual reality fått en allt större plats inom filmproduktion.
Online plattformar i en allt mer digitaliserad vardag
Valfrihet och flexibilitet är vad de digitala plattformarna har bidragit med. Idag går det att få hem mat på några minuter, jämföra flera varor, använda digitala legitimeringsmedel, samt titta på film och spela spel. Dessutom går det att integrera med andra från hela världen via sociala medier och digitala spel som livedealer-spel på casino utan svensk licens.
Det digitala skiftet inom filmindustrin
Innan filmindustrins genombrott var teaterföreställningar det närmaste en publik kunde komma en film. Sedan dess har mycket hänt, allt från stumfilmer till de första svartvita rörliga filmerna, och slutligen biografer och digitala plattformar. I centrum har kameran stått, som ett centralt och avgörande redskap i produktionen av dagens moderna filmer.
Nytt sätt att producera och distribuerar film
Förr i tiden behövde människor titta i ett kinescope skapat av Thomas Edison 1888 för att se på rörliga bilder. Publiken fick dock möta kameran för första gången år 1895, i form av en Bioskop-apparat som skapades av bröderna Max och Emil Skladanowsky i Tyskland.
Senare uppfann bröderna Lumiére en annan typ av film som visade sig vara mindre krånglig och som blev den typ av film som bröderna Skladanowsky senare gick över till. Max Skladanowsky spelade dessutom in Sveriges första och äldsta film år 1986 på Djurgården, och som hette ”Komische Begegnungen im Tiergarten Zu Stockholm”.
Så har tekniken förändrat filmindustrin
Filmproduktion involverar flera viktiga steg för att filmen ska bli så bra som möjligt. Berättelsen och karaktärerna är den allra viktigaste delen, eftersom det i slutändan handlar om att kunna nå ut till publiken.
Idag går det att studera olika karaktärer genom manus, film och karaktärsanalys, som exempelvis analysen av Rollistan I Tillbaka Till Vintergatan. Förutom karaktärerna och berättelsen, så är tekniken minst lika viktig. Nedan är exempel på hur tekniken har förändrat filmbranschen.
Avancerad kamera
Med hjälp av VR-teknik är det möjligt att använda dubbla kameror samtidigt, exempelvis för att filma karaktärer med den ena och fokusera på miljön omkring karaktärerna med den andra, och sedan integrera dessa för en interaktiv upplevelse.
Redigeringsprocessen
Idag går det dessutom att redigera filmer i efterhand, för att exempelvis lägga till digitala effekter eller redigera filmscener, vilket sparar otroligt mycket tid och energi eftersom redigeringsprocessen är en stor del av filmproduktionsarbetet.
Artificiell intelligens
Med hjälp av Al-teknik som Chat GPT, går det dessutom att författa manus och effektivisera det kreativa arbetet, eller samla in data för analys för att på så sätt fatta välgrundade beslut för verksamheten eller föreslå förbättringsmöjligheter.
Framtidens filmindustri är digital
De tekniska framstegen har alltså inte bara skapat ett digitalt skifte när det gäller sättet som publiken kan se film på, utan även förbättrat sättet att producera film på, med hjälp av teknik som VR och AI.
En utmaning som branschen dock står inför är problemen med piratkopiering och illegal streaming. Framtiden inom filmindustrin blir alltså minst sagt spännande med nya tekniska innovationer men också en del utmaningar.