Sverige har länge varit ett av de länder som ligger i framkant när det gäller alla former av IT och annan ny digital teknik. Redan på 80- och 90-talet, innan internet slog igenom, växte en kultur kring datorer och dataspel fram i landet. Teknikentusiaster utbytte tankar och programkod på databaser och somliga utvecklade sina egna spel och mjukvara hemma i sina sovrum.

En del av dessa tidiga gurus kom att senare bli framgångsrika programmerare och spelutvecklare och i dag har vi i Sverige många framgångsrika företag inom IT och mjukvaruutveckling. Men majoriteten av svenskar jobbar inte inom dessa industrier utan är i stället konsumenter av mjukvara och dataspel. Det var bland dessa dataspelare som tanken att man kan tävla inom dataspel växte fram. Idag är Sverige även ett av världens största länder inom eSport. Men hur stor är fenomenet egentligen här i landet?

eSportens rötter

Att tävla inom dataspel är ett koncept som har sina rötter inom marknadsföringsjippon för dataspelstillverkare. Nintendo hade tidigt tävlingar där man krönte de bästa spelarna i USA och Japan.

Under nittiotalet och det tidiga 2000-talet växte så kallade LAN-partyn fram där spelare tog med sig sina datorer och kopplade upp sig på ett lokalt nätverk för att spela spel såsom Doom, Quake, Counter Strike och Command & Conquer. Ett av de mer välorganiserade LAN-partyna var Dreamhack som grundades i Malung 1994 och är numera ett av världens största dataspelskonvent.

Från början tävlade men mest om äran men dessa evenemang blev snabbt större och mer välorganiserade och lockade till sig sponsorer. Snart kom man även att tävla om växande summor prispengar. Numera behöver man inte vara på plats för att se dessa professionella eSports-tävlingar utan man kan se dem live via streaming världen över. Det finns numera en liten men växande mängd professionella svenska eSportare som lyckats bli miljonärer genom att spela dataspel.

Dagens svenska eSport

I dag är Sverige ett av världens största länder inom eSport. Exakt hur stora vi är beror lite på hur man räknar. Ser man på den totala mängden prispengar svenska eSportare dragit in så placerar vi oss i skrivande stund på en sjundeplats med totalt över 50 miljoner USD i prispengar fördelat på över 3 000 aktiva spelare. De spel som Sverige är bäst på är Counterstrike Go och DOTA 2. Det är väl värt att notera att de flesta länder som ligger högre upp på listan är betydligt folkrikare nationer såsom Kina, USA och Sydkorea.

Men att bara titta på prispengar berättar inte hela storyn. Även om man kanske inte kan kalla eSport för mainstream så är Sverige ett av de länder där eSporten är mest accepterad och välkänd. SVT var tidigt ute med att sända eSport på SVT Play och svenska eSportare och dataspelskonvent får tämligen stor uppmärksamhet i massmedia. Numera forskas det till och med inom ämnet på svenska högskolor och universitet. Online är intresset enormt och svenskar googlar om ämnet och följer matcher på streamingsajter.

Ett tecken på att eSporten är på väg att mogna till en sport bland alla andra är att det också finns en växande marknad för betting på eSport. Man kan hitta spel på eSport hos de flesta stora bettingsidorna online, Unibet betting erbjuder till exempel en hel sektion för betting på eSport. För den som vet mycket om lagen och spelarna finns det goda chanser att hitta bra odds.

Hur ser framtiden ut för svensk eSport?

Professionell eSport som fenomen har numera över 15 år på nacken. Den först generationen av svenska spelare som lyckades ta sig till toppen och bli miljonärer på kuppen är numera i 30-årsåldern. För den som inte spelat dessa typer av spel på hög nivå verkar det kanske inte vara någon hög ålder. Men spel som CS: Go, DOTA 2 och Valorant kräver snabba reflexer och otrolig koncentrationsförmåga. Därför är det få spelare över 30 som lyckas hålla sig på toppen. Spelare som Gustav ”S4” Magnusson (DOTA 2) och Olof ”Olofmeister” Kajbjer (Counterstrike) har båda tjänat mångmiljonbelopp i karriären, men har inte haft några större framgångar de senaste åren.

Flera av den första generationen av svenska eSportsproffs har i stället valt att kliva åt sidan och i stället blivit managers, tränare eller expertkommentatorer. Detta är ytterligare bevis för att eSporten har blivit en riktig sport med gott om karriärer även för äldre spelare vars egen proffskarriär har avslutats.

Samtidigt växer en ny generation spelproffs fram och Sverige fortsätter att ha många namn på topplistorna vilket är ett starkt tecken på att eSporten är här för att stanna. Än så länge har Sverige lyckats hålla sig kvar som en av världens främsta eSports-nationer.  

Nästa inlägg

Hur mycket kostar ett kontorshotell i Göteborg?

fre okt 20 , 2023
Att hyra ett kontorshotell är inte bara ett strategiskt beslut för många företag, utan också en möjlighet att ta del av en livlig och växande […]